Carmen-in-thailand-en-indochina.reismee.nl

Bye bye Cambodja! Hello Vietnam!!!

Koh Kong, Sihanoukville, Kep, Rabbit Island, Phnom Penh en Vietnam!

Ja daar ben ik weer!

Ondertussen ben ik door de Mekong Delta gereisd en al 2 dagen in Ho Chi Minh City (HCMC), maar daar meer over in de volgende blog. In deze blog zal ik mijn laatste dagen in mijn geliefde Cambodja uit de doeken doen!

Ik was dus aangekomen in Koh Kong en heb die dag zelf helemaal niks gedaan, heerlijk af en toe. Natuurlijk wel een tripje naar het eiland geregeld voor de volgende dag. De meeste tijd heb ik in een café met airco en gratis wifi zitten internetten. Zoals elke zondag belde mama mij en na dit gesprek werd ik door een Nederlandse aangesproken. Ze had me horen praten en we hebben even zitten kletsen en ik werd uitgenodigd om de dag erop met haar en wat vrienden van haar een biertje te doen, altijd gezellig! Toen ik 's avonds terug keerde naar mijn guesthouse, was deze tot mijn verbazing gesloten. Ik heb wel 5 minuten op de deur lopen slaan en uiteindelijk kwam er dan iemand de deur open doen. Mijn kamer zat meteen naast de voordeur, dus ik liep zo door. Toen ik echter het licht aandeed kreeg ik de schrik van mijn leven. Er liepen 2 gigantische kakkerlakken over mijn bed! AAARRRGGGHHH!!!! Gelukkig was de eigenaresse er nog en die zei heel rustig: ‘no problem'. Nee niet voor haar! Zij is er aan gewend! Eén kakkerlak zat op mijn kussen en die schudden ze buiten mijn kamer er behendig vanaf. Maar de andere had zich verstopt onder het bed en helaas zat hier een plank voor, dus ik kon hem ook niet te pakken krijgen. In mijn backpack had ik nog een bus insectenspray zitten en deze heb ik bijna helemaal leeggespoten. Ik had geen keus dan toch maar proberen te gaan slapen. Tot mijn geluk kon ik het licht in de kamer dimmen, zodat ik nog wel kon slapen, maar ook nog een eventuele kakkerlak kon zien lopen. Na een half uur angstvallig liggen draaien voelde ik iets op mijn arm. Uit reactie heb ik het meteen doodgeslagen en gelukkig was het maar een mug. Maar toen ik rechtop ging zitten zag ik de ontsnapte kakkerlak over de vloer lopen. Natuurlijk heb ik meteen de achtervolging ingezet en hem plat geslagen met mijn schoen. En jaja, dat moet je niet doen, want dan komen er eitjes vrij, maar wat moest ik dan! Die nacht heb ik, uit angst voor meerdere kakkerlakken onder het bed, bijna geen oog dicht gedaan en heb ik zelfs over kakkerlakken gedroomd! Het moet niet gekker worden natuurlijk! De volgende ochtend ben ik extra vroeg opgestaan, zodat ik een andere slaapplek kon zoeken, voordat ik met de tour naar het eiland ging. Ik vond een wat duurder hotel, maar het kon me voor 1 nacht weinig schelen. Het zag er netjes uit, was op de 3de verdieping en op dat moment kakkerlak vrij. Vervolgens werd ik opgehaald en naar de boot gebracht. De boottocht duurde 2,5 uur en ging langs de mangroven, erg mooi! En uiteindelijk waren we er dan, Koh Kong Island! De boot gooide zijn anker uit en we moesten dus zelf door de zee naar het eiland. Het was er erg mooi, maar helaas lag ook hier allerlei rotzooi op het strand. Alles was aangespoeld, maar wat ik niet begrijp is dat de touroperators het niet opruimen. Is het nou teveel moeite om elke keer een beetje rotzooi mee terug te nemen? Kennelijk wel dus. De gids zorgde voor de bbq en we hadden als lunch hele grote garnalen en barracuda, en deze smaakten heerlijk. Na de lunch werd alles weer ingepakt en op de boot geladen. Na een klein stukje varen konden we gaan snorkelen. Hier was erg weinig aan! Het zicht was slecht en er was ook echt niks bijzonders te zien. Dus na 10 minuten had iedereen het zo wel gezien. Tijd dus om terug te varen. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een locaal vissersdorpje om te zien hoe ze daar leefden. Er waren erg veel kinderen en ik heb met ze lopen dollen en spelen. Ze gingen helemaal door het dolle en liepen aan met te trekken en waren aan het schateren van vreugde, zo leuk! Zoals ik al zei, had ik voor die avond dus afgesproken om wat biertjes te gaan drinken. Het was een erg gezellige avond en de biertjes gingen er goed in. Terug in het hotel zat er godverdomme toch weer een kakkerlak! Ook deze heb ik weer eigen handig afgemaakt en door het toilet gespoeld. Na een fijn telefoongesprekje met Kiona (bedankt voor het bellen!) ben ik dan toch in slaap gevallen, aangezien ik uitgeput was van de gebroken nacht ervoor. De volgende ochtend ging ik met de bus weer terug naar Sihanoukville. Van 13 tot en met 16 april vieren ze in Cambodja oud&nieuw en het leek mij iets leuker om onder de mensen te zijn. Na wat uurtjes in de bus en mijn tas te hebben gedumpt in het guesthouse, ben ik heerlijk op mijn vaste stek op het strand gaan liggen. 's Avonds heb ik gegeten bij Nanne, het Nederlandse meisje wat ik de keer daarvoor al had leren kennen en terwijl ik daar zat werd ik door 2 Australiërs aangesproken en ze nodigde me uit om bij hen te komen zitten. Ik had ze al zien kijken, maar zo op het eerste gezicht zou ik nooit uit mezelf met hen gesproken hebben. Beide waren al in de 30 en kaal en 1 had veel oorbellen en tattoos, maar wat kun je je in mensen vergissen! Nick en Ben waren zulke relaxte kerels, ze accepteerde me gewoon zoals ik ben en ik heb een grandioze avond met ze beleeft. Samen nog wat wiet door een pijpje gerookt (ja Mam...zeg maar niks!) en vele buckets met wodka genuttigd. Ik heb werkelijk geen idee hoe laat ik in mijn bed lag. Maar de volgende dag ging al om 11.30 de wekker, want ik was door Nanne uitgenodigd voor een scootertochtje. Ook zij was super brak en na eerst door Nanne te zijn rondgereden door de stad en omgeving, zijn we gaan chillen op een ander, wat rustiger strandje. 's Middags zijn we met nog 2 andere medewerkers van het restaurant naar de film gegaan. Helaas voor hen moesten ze na de film weer aan het werk en ik ging heerlijk een dutje doen. Om toch nog iets van de avond te maken heb ik me rond 20.00 uit bed gehijst en heb ik wat gegeten en op internet gezeten om vervolgens snel mijn bed weer in te duiken. Het was namelijk de bedoeling dat ik de dag erop met de Booze Cruise zou gaan. Ook de Australische jongens zouden meegaan en dat leek me dus wel gezellig. Helaas kwamen ze niet opdagen en toen ik het kleine groepje ‘populaire' (ahum) en in mijn ogen een beetje trieste en inhoudsloze feestbeesten zag staan en de boot er ook nog super gaar uitzag, ben ik zonder twijfels weg gelopen en ben ik nog een dagje op het strand gaan liggen. 's Avonds nog een afscheidsdrankje gedaan met de Australiërs bij Nanne en de volgende bestemming was Kep.

Ik kwam rond de middag in Kep aan en dit is een klein stadje wat bekend staat om zijn krab markt. Verder is er dan ook niks te beleven. Bij het guesthouse kon ik een fiets lenen en na 1 uur had ik heel Kep gezien! Ik kon weer op het strand gaan liggen, maar dat was een troosteloze strook zand en het lag er vol met Cambodjanen die door de festiviteiten van het Nieuwjaar zich massaal op het strand hadden verzameld. Ik had niet echt de behoefte om daar tussen te gaan liggen. Dus ik besloot op zoek te gaan naar een zwembad. Bij een chique hotel werd ik geweigerd, omdat ik daar geen gast was. Shit! Maar naast mijn guesthouse zat een wat luxer bungalowpark met zwembad. Zonder te vragen ben ik zo naar binnen gelopen, heb mijn sarong op een bedje gelegd en ben ik het zwembad gesprongen. Geen mens die er raar van op keek! Maar ik durfde niks te drinken te bestellen, want wat als ze nu zeggen: ‘oké ik schrijf het op de rekening, wat is uw kamernummer?'. Dan was ik door de mand gevallen en ik was niet van plan om mijn plekje bij het zwembad op te geven. Toen ik bij mijn guesthouse aankwam liep ik tegen Micheal (Duitser) op en we raakte aan de praat over Vietnam, hij was er al geweest en tips zijn altijd welkom. Toen we stonden te praten begon het te stormen en binnen enkele minuten goot het eruit. Hij was vanuit Kampot (30 min rijden) op de scooter aangekomen en kon door de storm echt niet terug rijden. De oplossing lag voor handen, gezellig samen eten en wachten tot de storm ging liggen, wat rond 22.00 pas gebeurde. De volgende ochtend moest ik weer vroeg op om naar Rabbit Island te gaan. Dit is een eilandje net buiten Kep en daar zou ik een nachtje gaan slapen. Na aankomst en het uitzoeken van een privé bungalow besloot ik om niet meteen weer op het strand te gaan liggen, maar eerst even het eiland te verkennen. Ik werd op mijn ontdekkingstocht al snel vergezeld door 5 Franse jongens en tot onze teleurstelling was 1 strandje erg klein en een beetje smerig en het andere strand was net een vuilnisbelt! Dus toch maar terug naar het eerste strand. Helaas sloeg het weer al snel om er begon het weer te stormen, de regen bleef dit keer achterwege. Ik heb, onder het genot van de frisse wind, heerlijk in mijn hangmat voor de bungalow liggen slapen haha! 's Avonds kwam ik een Duitse vrouw tegen en daar heb ik mee gedineerd, maar die was zo saai dus die heb ik even afgewimpeld en vervolgens ben ik biertjes met toffere mensen bij de plaatselijke bar gaan drinken. En die nacht ben ik met het geluid van de zee op de achtergrond in slaap gevallen, heerlijk! Voor de dag erna had ik geregeld dat ik meteen door kon naar Phnom Penh, omdat ik dan vanuit hier een boottochtje naar Vietnam kon boeken. Terwijl ik op de bus stond te wachten, raakte ik aan de praat met 3 Franse studenten die 3 maanden voor hun studie in Phnom Penh zaten. Ik vroeg op zij toevallig nog een leuk guesthouse wisten en tot mijn verbazing werd ik uitgenodigd om bij hen te komen slapen. Ach waarom ook niet hè?! Scheelt me weer een hoop geld! Ze hadden nog 2 andere Franse meiden uitgenodigd en het complete gezelschap bestond dus uit 4 Franse meiden, 1 Franse jongen en ik. Drie keer raden wie er bij die jongen in bed moest...Ja dat was ik dus haha! Die avond zijn we bij de KFC gaan eten en op de terugweg gebeurde er iets vervelends. Ik liep met 1 van de meiden te kletsen en plotseling hoorde ik achter me een schreeuw, toen ik omkeek zag ik een jongen wegrennen en achter op de scooter springen bij zijn vriendje die zat te wachten. Hij had van achteren gewoon met een harde ruk het tasje van haar schouder getrokken, zo hard dat het hengsel brak. Niet normaal! Na al de hectiek was het al laat en waren alle boekingskantoren dicht, zodat ik geen bootkaartje meer kon kopen. Ik wilde niet nog een dag in Phnom Penh zitten en dus moest ik de dag erop er alweer vroeg uit. Om 6 uur stond ik op straat en heb ik 45 minuten met mijn backpack lopen sjouwen op zoek naar een geschikt bootkaartje. Maar gelukkig wist ik op de valreep een kaartje te bemachtigen en zat ik binnen 10 minuten in een busje op weg naar de haven in Neak Long. Daar kon ik op de boot stappen en tot mijn verbazing was ik de enige! Gaat er dan niemand naar Vietnam?! Ook bij de grens was ik de enige. Gelukkig dit keer geen gedoe met medische verklaringen of wat voor andere onzin ze kunnen verzinnen. Gewoon paspoort geven, visum controleren, stempels en klaar is Kees! Aan de Vietnamese kant werd ik opgevangen door een aardige Vietnamese touroperator en daar heb ik maar een tour bij geboekt over de Mekong Delta naar HCMC. Over al deze ervaringen zal ik dus meer vertellen in de volgende blog! Voor nu is dit weer even genoeg!

Nog even praktische zaken. Ik heb weer een nieuw nummer en smsen lukt weer gewoon. Mijn nieuwe nummer is: +841237246008.

Voor degenen die willen bellen van van vast naar mobiel:

Bel naar Hallo Buitenland (voor Vietnam): nummer = 0900-5050266. Welkomstboodschap afwachten. Toets daarna nummer in en afsluiten met een hekje, dus: 00841237246008#

09005050266 welkomstboodschap 00841237246008#

Kosten zijn 6 cent per minuut. Een kind kan de was doen ;-)

Liefs xxx

Reacties

Reacties

Nadine

Ga eens wat minder op het strand liggen, als je te bruin bent kom ik je echt niet ophalen op het vliegveld hoor;) X

Carlijn

Nou, ik was ook al aan t denken... van al dat strandbakken moet je inmiddels wel heeeeel erg bruin zijn!? Ik durfde bijna niet verder te lezen; kakkerlakkentrauma's kwamen weer boven. Maar ik vind t echt bijzonder moedig van je dat je ze zelf te lijf bent gegaan. Heel veel plezier in Vietnam verder!
Liefs (vanuit nieuw huisje :D)

Tammy

Hey meis

Je maakt heel wat mee daar!!! Veel plezier in Vietnam!!

kuss

Ilona

He carmen!
Leuk om je verhaal te lezen! Wat raar dat Rabbit eiland zo vies was; ik heb daar heerlijk op een brandschoon strand gelegen! En dat water zo mooi...ZUCHT. Geniet in Vietnam!
kus

Marieke

hi Lieve Carmen,

Klinkt als een paradijsje al die strandavonturen! Je wordt al een echt held zeg dat je die kakkerlakken zelf neerslaat, haha. kijk uit naar je volgende verhaal over de Mekong. Geniet nog even verder.

xxxxxxxxxxxx mariek

Tante Riet

Hoi Carmen, Hier even een berichtje uit het natte koude nederland,ja 9 graden en de hele dag regen het is niet leuk meer.Ik heb je verhalen weer gelezen rn griezel al bij het idee dat je moet slapen in een kamer waar kakkerlakken lopen getver!!Maar je ziet en geniet veel en dat is het belangrijkste, kijk goed uit en geniet van Vietnam nog heel veel plezier en tot mails of misschien bel ik nog wel even Liefs Tante Riet.

tante lenie

hoi hoi meis hoe gaat het daar in vietnam al ff niks meer gehoord van je .alles nog naar wens daar en nog geen zin om teug te komen(nee natuurlijk) haha !verrekte avonturier het was weer een geweldig verhaal en we kijken alweer uit naar het volgende .ik zal je komende week weer eens bellen . nou geniet van alles en tot gauw liefs lenie en natuurlijk ook hermanxxxxxxxxsjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!